Highland Games historia

Highland Games historiaa meillä ja muualla:

Läpi ihmisen historian pelit ja urheilu ovat kuuluneet mukaan. Monissa kirjoissa ja Highland Games ohjelmissa kerrotaan, että Kuningas Malcolm III of Scotland järjesti 1100-luvulla juoksukilpailuja Craig Choinnichin huipulle (näkymät kuuluisaan Braemariin, jonka mukaan myös Heavy Events raskaan kivikuulan työntökin on nimetty). Kuningas Malcolm järjesti kilpailut löytääkseen nopeimman juoksijan kuninkaalliseksi viestinviejäkseen. Toiset näkevät tämän hieman hämäräperäisen kilpailun olleen nykypäivän Highland Gamesin alku.

Lajin alkuperämaassa Scotlannissa sekä nykyään monissa muissakin maissa tapahtumia järjestätään ympäri vuoden ja niissä juhlitaan Scottilaista ja Kelttiläistä kulttuuria ja perimää. Eritoten kuuluisaksi lajin ovat tehneet siihen läheisesti kuuluvat säkkipillit, kiltit ja raskaat kilpailulajit (heavy events), joista tunnetuimpana hirrensyöksy. Joka vuosi elokuussa Scotlannin Cowal Highland Gathering (Cowal Games)-tapahtumassa on mukana noin 3500 kilpailijaa ja 15-20 000 katsojaa kaikkialta maailmasta. Maailman suurin Highland Games-tapahtuma on nykyään Grandfather Mountainissa, USAssa jossa noin 50 000 osallistuu joka vuosi tähän historialliseen tapahtumaan.

Nykypäivänä Highland Games - urheilua harrastetaan Brittein saarten lisäksi monissa maissa, kuten USAssa, Sveitsissa, Baltian maissa, Uudessa-Seelannissa, Australiassa jne. Vuonna 2011 Suomi oli jo 6. maa samana vuonna liittymässä kansainvälisen liiton jäseneksi.

Highland Games historia Suomessa: Suomessa ensimmäiset julkiset Highland Games lajit ovat esiintyneet Suomen Vahvin Mies ry:n järjestämissä Suomen Vahvin Mies -kilpailuissa 1980-luvun lopulla, jolloin ko. tapahtumissa on heitetty hirttä muiden voimamieslajien ohella. Myöhempinä vuosina mukana on ollut myös variaatioita korkeusheitosta. -80-luvun lopun kilpailuissa vieraili tuomarina myös koko voimailun ja Highland Games historian tärkein nimi: David Webster.

Suomessa SM-kilpailuja on järjestetty vuodesta 2012 alkaen mm. Hämeen Keskiaikamarkkinoilla.

2014 alkaen on järjestetty myös kansainvälisiä Highland Games kilpailuja ja tulevina vuosina niiden määrä on lisääntymässä.

MAN Trucks

VÄRSKA