Suomen Voimalajiliitto

Kansainvälinen Voimalajiliitto - World Heavy Events Association ry.

Liiton tarkoituksena on edistää, valvoa ja kehittää eri voimailulajien suosiota ja levittää harrastusta sekä kilpailutoimintaa paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.

Edistää kiinnostusta terveyteen tekemällä anti-doping työtä voimalajeissa, tarjoten mahdollisuuksia harjoitella ja kilpailla voimalajeissa päihteettömästi, ilman doping-aineita.

Kansainvälinen Voimalajiliitto järjestää eri paino- ja ikäluokkien vahvin mies/nainen MM-kilpailut, Timanttityttö™-kilpailun sekä muita kansainvälisiä eri voimalajien kilpailuja ja tapahtumia. Suomen Voimalajiliitto vastaa lajien SM- ja muiden kansallisten kilpailujen järjestämisestä Suomessa sekä lajien antidoping toiminnasta Suomessa yhteistyössä Suomen Antidopingtoimikunnan kanssa. Voimalajiliiton aputoiminimen kautta toimii Suomen Tankotanssiliitto.

Kaikkien Suomen Voimalajiliiton/Kansainvälisen Voimalajiliiton alaisiin kilpailuihin osallistuvien on omattava voimassaoleva liiton kilpailijalisenssi sekä antidopingsopimus, mikä sitouttavat urheilijan Suomen Voimalajiliiton sekä Kansainvälisen Voimalajiliiton säännöstöön ja Suomen Antidopingsäännöstöön.

Liitto on perustettu vuoden 2014 lopulla Puheenjohtaja Jyrki Rantasen aloitteesta ja se aloitti kilpailutoiminnan antidopingtoiminnan alaisuudessa 1.1.2015 alkaen jatkaen Rantasen aiemmin luomaa kilpailutoimintaa eri lajeissa sekä lisäten lajeja liiton toimintaan.

Liitto on maailman ensimmäinen vahvin mies/nainen, otevoima ym voimalaji-kilpailujen järjestäjä, jolla on WADA:n sääntöjen mukainen antidopingohjelma sekä yhteistyösopimus kansallisen antidopingjärjestön kanssa.

Liitto toimii hallinnollisena elimenä lajien toiminnalle ja antidopingtyön edistämiselle lajeissa. Liiton toiminnan alaiset tapahtumat järjestetään liiton sääntöihin ja periaatteisiin sitouduneiden niin jäsenseurojen, kuin ulkopuolisten tapahtumajärjestäjienkin toimesta yhteistyössä liiton kanssa.

Liiton tavoitteena on toimia edelläkävijänä antidopingtyössä edustamissaan lajeissa.

Suomen Voimalajiliitto on listattu Suomen Urheilun Eettisen Keskuksen (SUEK) kansalliseksi lajiliitoksi.

Kansainvälinen Voimalajiliitto on Suomen Olympiakomitean kumppanuusjäsen.

Kansainvälinen Voimalajiliitto on listattu kansainvälisen antidopingtoimijoiden liittymän INADON listalle Kansainvälisenä liittona.

Kansainvälinen Voimalajiliitto on HLU:n jäsen Valtakunnallisena liikuntajärjestönä.

MAN Trucks

VÄRSKA