Muut lajit ja tapahtumat

Suomen Voimalajiliitto järjestää monien eri lajien tapahtumia ja kilpailutoimintaa. Se tarjoaa myös yhteistyömahdollisuutta muille erikoislajeille järjestää toimintaansa Puhtaan Urheilun periaatteiden alaisuuteen Suomen Voimalajiliiton kautta.

Näiden lajien kilpailut Suomen Voimalajiliiton alaisuudessa sekä yhteistyökumppaneiden tapahtumat kauttamme ovat muiden liiton lajien tapaan sitoutuneen antidopingtoimintaan ja kilpailijat ovat antidopingsopimuksen alaisia niin kilpailuissa, kuin harjoituskaudellakin.

OTEVOIMAILU

Otevoimakilpailuissa mitataan useiden eri lajien avulla monipuolisesti urheilijan otevoimaa. Lajeja ovat mm. paksujen akseleiden nosto maksimina tai toistoina, aikapidot, erilaiset pinch ja block nostot sekä legendaarinen yhden käden maastanosto.

Liiton kilpailuissa on seuraavat sarjat: naiset -72kg ja Avoin painoluokka, miehet -83kg, -93kg ja avoin painoluokka. Yli 50-vuotiaille nostajille on myös oma Masters-sarja niin miehissä, kuin naisissakin.

Voimalajiliittto rekisteröi lajeista antidopingtoiminnan alaiset Suomen- ja Maailmanennätystulokset. Ennätys lajit, säännöt ja voimassa olevat ennätykset löydät tämän linkin takaa.

Mr BADASS™

on uudenlainen kilpailu, jossa etsitään luontaisen lihaksikasta ja voimakasta miestä, jolla on timantin kova suorituskyky.Kilpailu on miesten versio Voimalajiliiton Timanttityttö™-kilpailusta ja siinä keskitytään timantin kovaan fyysiseen suorituskykyyn.
Toughness roundilla kilpailijat suorittavat neljä fyysistä suoritetta, joiden yhteispisteet ratkaisetvat kilpailun voittajan:

1. Rinnalleveto + Ylöstyöntö, 80% omasta painosta, max toistot 2 minuutin aikana.
  2. Maastanosto, 120 % omasta painosta, max toistot 2 minuutin aikana.
  3. Roikkuminen laakeroidusta nostotangosta 12kg Bunda-nilkkapainojen kera max aika.
  4. 2 min maksimimatka sisäsoudussa.
Mr.BADASS™ tittelin voittaja saa erikoispalkinnon ja top3 saa pokaalit ja tuotepalkintoja. Titteli on jaossa vuosittain Puhdasta Voimaa™ - tapahtumassa (seuraavan kerran 13.10.2018 Hämeenlinnassa).
Titteli-kilpailun lisäksi eri puolilla maata järjestetään Record Breakers - tapahtumia, joissa kilpailujen lajien SE-tuloksia rekisteröidään. Ennätyskelpoiset tulokset tulee tehdä Voimalajiliiton alaisessa tapahtumassa, jossa lajit suoritetaan edellä mainitussa järjestyksessä liiton hyväksymän tuomarin valvoessa suoritukset.Kilpailujen punnitus suoritetaan enintään 120 min ennen kilpailua.Kuten muutkin Suomen Voimalajiliiton lajit, Mr.Badass™-kilpailu on antidopingtoiminnan alainen ja siihen osallistuvien tulee olla liiton jäseniä, allekirjoitetun antidopingsopimuksen kera viimeistään 3 kk ennen kilpailua.

SAANA HILLRACE

Saana Hillrace on Scotti-perinteitä kunnioittava kilpailu Kilpisjärvellä. Tapahtumaan kuuluu erillinen mäkijuoksukilpailu ja Suomi vs. muut Pohjoismaat Highland Games-kilpailu.

Mäkijuoksukilpailulla kunnioitetaan Highland Games perinteiden historian alkua. Mäkijuoksukilpailun järjestää Heavy Events ja Highland Games osuuden Suomen Voimalajiliitto. Myös mäkijuoksijoiden tulee olla adt-sopimuksen alaisia. Lisää tapahtumasta osoitteessa www.saanahillrace.com.