Vahvin mies / nainen

Suomen Voimalajiliitto on maailman ensimmäinen vahvin mies/nainen kilpailujen järjestäjä, jolla on WADA-tasoinen antidopingohjelma ja kilpailijat ovat sitoutuneet puhtaan urheilun periaatteisiin allekirjoittamalla antidopingsopimuksen, jonka myötä he ovat doping-testauksen alaisia niin kilpailuissa, kuin harjoituskaudellakin.

Liiton järjestämät kilpailut kantavat nimiä Heavy Events SM, Heavy Events Masters SM ja US World Championships. SM-kilpailuja eri painoluokille on järjestetty liiton alaisuudessa vuodesta 2015 alkaen ja Masters 2017 alkaen.

US World Championships kilpailujen historia alkaa vuodesta 2012, jolloin liiton perustaja Jyrki Rantanen herätti henkiin vahvojen naisten MM-kilpailut sekä toi maahan useita uusia kevyiden painoluokkien kilpailuja. Voimalajiliiton perustamisen myötä MM-kilpailut siirtyivät myös antidopingtoiminnan alle vuodesta 2015 alkaen ja niissä kilpaillaan samoissa painoluokissa, kuin SM-kilpailuissakin. SM-kilpailut toimivat karsintakilpailuina kansainvälisiin kilpailuihin.

Vahvin lajien historia alkaa vuodesta 1977, jolloin ensimmäinen Maailman Vahvin Mies - kilpailu järjestettiin. Suomessa lajin historia juontaa juurensa vuodesta 1987, jolloin Suomen Vahvin Mies -kilpailut alkoivat.

Tänä päivänä lajin järjestäjiä on lukuisia eri puolella maailmaa.

Antidopingtoiminnan alainen voimailu näissä lajeissa on kasvussa eritoten Pohjoismaissa ja Britanniassa, joissa löytyy kansallisia karsintakilpailuja US World Championships - kilpailuihin.

Voimalajiliiton tavoite on kannustaa lajin harrastajia ja järjestäjiä eri puolilla maailmaa taisteluun puhtaan urheilun periaatteiden puolesta.

Kansainvälinen Voimalajiliitto toimii  kattojärjestönä antidopingtoimintaan sitoutuneille kansallisille järjestäjille, jotka järjestävät kilpailutoimintaa kotimaissaan. Kansainvälisestä toiminnasta ja jäsenmaista voit lukea lisää osoitteessa www.worldheavyeventsassociation.com.

Liitolla on osittain standardoidut lajit, joista se rekisteröi myös Suomen- ja Maailmanennätykset, jotka on tehty sääntöjen mukaan antidopingtoiminnan alaisissa kilpailuissa. Seuraavista linkeistä lajien SÄÄNNÖT ja ENNÄTYKSET.

Vahvin mies painoluokat: -80kg, -90kg, -105kg ja avoin painoluokka.

(2018 alkaen myös -70kg)

Vahvin nainen painoluokat: -65kg, -75kg, -85kg ja avoin painoluokka.

(2018 alkaen myös -55kg)

Masters - sarjoihin (miehet/naiset), voivat osallistua 40-vuotta täyttäneet urheilijat, mutta toistaiseksi luokan sisällä ei ole erillisiä painoluokkia.

Painoluokallisissa kilpailuissa urheijalla on mahdollisuus punnituttaa itsensä 17 h ennen kilpailun alkua ja hänen painonsa tulee olla sertifioidulla vaa´alla tasan painoluokan paino tai sen alle (esim. 80.0 tai alle). Punnituksesta ja sen uusimisesta sekä lajeista ja muusta kilpailuihin liittyvästä lisää SÄÄNNÖISSÄ.

Yleisempiä lajeja vahvin mies/nainen kilpailuissa ovat esimerkiksi rekan veto, tukin nosto, farmarikävely, merimieskävely ja erilaiset lastaus- ja kantolajit.

SM-kilpailuihin voi osallistua kuka tahansa, joka on liiton jäsen allekirjoitetun antidopingsopimuksen kera vähintään 3 kuukautta ennen kilpailuja. SM-kilpailuista parhaat pääsevät MM-kilpailuihin ja mahdollisesti muihin kansainvälisiin koitoksiin.

Liitto järjestää vuosittain myös aloitteleville voimailijoille suunnattuja kilpailuja, joihin ei saa osallistua urheilijat jotka ovat sijoittuneet top3-joukkoon SM- tai KV-kilpailuissa.